Information om trivselsvurdering

VI TRIVSELVURDERER ALLE MEDLEMMER I KLUBBEN

Vi vurderer to gange om året, hvorvidt vores medlemmer er i trivsel. Er der et medlem der har behov for en ekstra støtte fra os, udarbejder vi en handleplan. Er der elementer der kræver forældrenes involvering bliver de kontaktet. Vi vurderer medlemmerne ud fra  følgende tematikker: Grundstemning, konflikter, sociale relationer (fællesskab), sociale kompetencer, sundhed, kontakt, motorik, sprog og forældresamarbejde.

Hvordan laver vi en trivselsvurdering?

To gange om året sætter klubbens personale sig sammen og taler om trivsel hos medlemmerne. Vi  vurderer og reflekterer over den unges trivsel i klubben ved hjælp af et trivselsskema, der er en struktureret metode til dialog omkring trivsel. Der er tre trivsels kategorier:

• Grøn trivsel: Den Unge trives godt, udvikler sig og lærer.
  • Gul trivsel: Der er signaler på, at den unge ikke trives, og det skal undersøges nærmere.
  • Rød trivsel: Den unge trives ikke, og der skal sættes en pædagogisk indsats i gang.

Vi drøfter blandt andet, om der er noget i klubben, som de kan ændre på, så den undes trives bedre. Kan vi fx tilrettelægge hverdagen på en anden måde, som bedre imødekommer den unges behov?

Hvis den unge trives, vil den pædagogiske indsats fokusere på at vedligeholde den gode trivsel og gøre mere af det, som får den unge til at trives og udvikle sig.

Hvis vi vurderer, at et  medlem ikke trives, vil forældrene altid blive inddraget.

Det kan også være, at den unge trives godt derhjemme, men at det ikke trives i klubben, eller omvendt. I denne situation er det vigtigt, at klubben og forældre i fællesskab sætter ind, så den unge igen kommer til at trives godt. Trivselsvurderingen er således et udgangspunkt for samarbejdet mellem klubben og forældre. Som forælder kan du nu vide, at personalet løbende har et blik på alle unge og deres trivsel.

Behandling af data

TOPI er et internt pædagogisk redskab, som bruges i den institution, den unge går i, og kun så længe den unge går der. Det betyder, at oplysningerne i TOPI om barnets trivsel ikke vil følge den unge, når det skifter dagtilbud eller starter i skole. TOPI giver mulighed for at få en oversigt over trivslen i hele institutionen. I denne oversigt indgår ikke oplysninger om enkelte børn. Formålet er at skabe et afsæt for at planlægge institutionens pædagogik på en måde, så medlemmerne trives bedst muligt. Institutionens pædagogiske personale og ledelse har adgang til oplysningerne om medlemmernes trivselsvurdering i deres egen institution. Fagpersoner som fx pædagogiske konsulenter, der fører tilsyn med institutionen, kan se en oversigt over institutionens samlede trivsel, men ikke oplysninger om det enkelte unge og dets trivsel. Derudover kan oplysningerne anvendes til statistiske formål. Det kan fx være tilfældet, hvis der igangsættes en evaluering af, om en større kommunal indsats påvirker børnenes trivsel i hele byen. Hvis resultaterne af en sådan evaluering offentliggøres, vil børnene være sikret anonymitet.

Københavns Kommune følger lovgivningen om persondata og videregiver kun personfølsomme oplysninger om barnet med forældrenes udtrykkelige samtykke, medmindre loven pålægger os at gøre det. Ønsker du at vide, hvad pædagogerne har registreret om dit barn i TOPI, kan du enten henvende dig til personalet i institutionen eller elektronisk via Københavns Kommunes