Klub B29´s baderegler

Klub B29´s baderegler.
Reglerne er udformet på baggrund af de nuværende baderegler i Københavns Kommune.

Generelt

• Klub B29´s personale skal altid være opmærksomme på børnenes almene psykiske og fysiske tilstand.
  • Der skal være indhentet fuldmagt hos barnets/den unges forældre til badning via Kbh. Barn.

Ledelsen

• Klub B29’s leder er ansvarlig for, at der er det fornødne pædagogiske personale med på turen til at holde opsyn med børnene. Lederen skal tages hensyn til antal, alder og modenhed, turens beskaffenhed, stedets vand, strøm- og vejrforhold.
  • Ligeledes der det lederens ansvar, at sikere at minimum en af personalet på turen, har de fornødne

kvalifikationer mht. livredning/genoplivning (bassinprøve), samt sikrer at der altid er mindst 2 medarbejdere tilstede ved badningen, som kan svømme, og den ene skal kunne foretage livredning og genoplivning. Samt en er pædagog

Personalet

Personalet der deltager på turen, skal:

• Italesætte hvordan man gebærder sig, i det offentlige rum.
  • Sikrer alle ved indenfor hvilket område, der må bades.
  • Sikrer at medlemmerne overholder stedets omklædnings, hygiejne- og baderegler.
  • Sikrer at alle medlemmer på turen har en badekammerater og at de holder øje med hinanden 2 og 2.
  • Skal sikrer at medlemmerne ved:
    • At det ikke er tilladt at skubbe til hinanden.
    • At det ikke er tilladt at løbe.
    • At det ikke er tilladt at dykke hinanden under vand
    • At det ikke er tilladt at råbe om hjælp for sjov.
    • At det ikke er tilladt at skrige i sjov,
  • Sikrer at ingen børn må gå i vandet, før personalet har givet lov. Det betyder, at medlemmerne heller ikke må soppe.

• Spørge alle børn om de kan svømme, samt
    • at medlemmet har bevist at de kan svømme begge baner uden at afholde pause; fx det ”at holde sig til kanten”, ”gå på fødderne i stedet for at svømme” og/lign. Dette hvis de skal være hvor de ikke kan bunde eller blot må ”gå ud til navlen” i havet.
    • informere medlemmerne om hvilke konsekvenser, der er i forhold til brud på disse aftaler.

På stranden har Klub B29´s personale ansvaret for:

• at undersøge bund- og strømforhold forud for badning,
  • at undersøge, om det er muligt at benytte livredderovervågede strande,
  • at medbringe mobiltelefon, og kende strandens nøjagtige adresse,
  • at en af de voksne står i vandet og angiver den yderste badegrænse for børnene,
  • at en voksen bliver på land og holder øje med badningen,
  • at der bades i hold på 5 - 15 børn ad gangen - jo yngre børnene er, jo mindre hold, Max 15 børn pr. voksen (Kbh. Kommunes retningslinje)
  • at tælle børnene ofte – især før – under og efter badningen,
  • at badningen ikke finder sted, når børnene har været udsat for fysiske eller psykiske belastninger umiddelbart inden badningen,
  • at badningen ikke finder sted, når børnene er stærkt ophedede af solbadning.

Udflugter til svømmehal, friluftsbad, badeland, sommerparker med vandanlæg, hvor der er
livreddere til stede:

• Der bades med max 15 børn pr. medarbejder – jo yngre børnene er, jo færre børn pr. medarbejder. Børn med specielle behov bør have særligt opsyn.
  • Klub B29´s personale, der har tilsynet med børnene under hele opholdet – også under omklædning samt og transport tur/retur.
  • Klub B29´s personale skal sørge for, at svømmehallens/stedets regler overholdes, bl.a. at børnene vaskes inden adgang til bassinet.
  • Ingen børn må få adgang til badefaciliteterne, medmindre en medarbejder er til stede.
  • Ved badning i havnebassiner er det kun tilladt at bade med børn, hvor de kan bunde, dvs. at man kun må benytte de bassiner med fast bund på henholdsvis 0,3 meter og 1,1 meter.
  • Der må ikke foretages hovedspring fra kant på vanddybder på under 2 meter.
  • Der skal benyttes almindeligt badetøj, og der må ikke bades med T-shirts og tørklæder. Hvis barnet af religiøse grunde ikke kan bade i almindelig badedragt, kan barnet bade i en badedragt med lange ærmer og ben samt en badehætte til at dække håret.
  • Alle børn og pædagoger i svømmehallen skal være omklædt.
  • Klub B29´s personale skal vide, hvor det fornødne sikkerhedsudstyr er placeret i svømmehallen, samt den aktuelle svømmehals omklædningsrums- og badeareals reglement.

Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, rettes det til den pædagogiske leder af klub B29