Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mobbepolitik

Politikken er gældende for klubben og hele fritidscenter syd.

Hvad er mobning?

  • Mobning er, når en person gentagne gange over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer eller udelukkes fra et socialt fællesskab.
  • Mobning kommer til udtryk ved drillerier, der dagligt gentages, eller gentages i lignende eller tilbagevende situationer mod det samme barn.
  • Mobning gør én ked af det, og er enten indirekte eller direkte med til, at hindre accept fra andre børn i et socialt rum.
  • Da mobningens natur er uforeneligt med en af klubbernes primære opgaver “at understøtte kammeratskabs- og interesse grupper for dermed at understøtte socialiseringsprocesser unge imellem.” er mobning uacceptabelt, og ved mistanke eller viden om mobning, skal personalet reagere.
  • Denne politik gælder for alle klubber i FC-Syd og alle ansatte er forpligtiget til, at efterleve politikken i både tale og handling.

Indsat mod mobning
Indsatsen foregår på to niveauer:

  1. Den generelle forebyggelse for, at undgå at mobning opstår.

2. Den specifikke indsats, der håndterer mobning når den foregår.
Den konkrete indsats kommer blandt andet til udtryk i en række aktiviteter og handlinger.

Den generelle forebyggelse for, at undgå at mobning opstår
Møder – hvor konkrete problemstillinger tages op

  • Alle klubber holder løbende personalemøder, hvor specifikke trivselsproblemer blandt de

unge vendes. Der besluttes altid en konkret indsats, således at vi enten skærper vores
observationer i et stykke tid, beslutter en særlig indsats i en periode eller kontakter
forældrene for sammen at hjælpe den unge eller gruppen.

Månedlige møder – hvor samtlige børn bliver gennemgået

  • For at sikre, at de stille børn også bliver set, bliver alle børn gennemgået mindst to gange om året. Dette sker systematisk, hvor børnene klassevis bliver gennemgået ud fra mindst tre følgende forhold:
    • Relationer til andre unge og voksne.
    • Den konkrete trivselstilstand.
    • Interesser og kompetencer

Kontakt til forældre
I klubberne står personalet tilråde for en forældresamtale ved behov, hvor der er
mulighed for at tale nærmere om fx den unges sociale trivsel, mobning m.v.
Har vi fortsat en forundring, efter at have talt med den uge omkring et problematisk
forhold, kontakter vi forældrene – med mindre andet er aftalt med den unge.


Konfliktløsning
I det daglige arbejde forsøger personalet, at hjælpe de unge til at håndtere egne
konflikter. Personalet virker som mediator, for dermed at få de implicerede unge til at
fortælle om hændelsen og om hvad de synes er forkert. Vi bestræber os på at afslutte
konflikter inden den unge går hjem.


Sprog
Vi prøver at holde en ordentlig omgangstone i vores klubber Det betyder, at de unge skal tale pænt til hinanden og til de voksne. De voksne skal ligeledes tale pænt til de unge og hinanden, og vi forventer af forældrene, at de ligeledes tiltaler de unge og personalet på en ordentlig vis.


Den specifikke indsat, der håndterer mobning når den foregår


Første indsats:
Når personalet enten har mistanke, eller er vidende om at der mobbes skal de involverede parter samles, og der skal ske en udredning af mobningens karakter, og der skal mindst afsluttes med en tilkendegivelse fra den voksne om, hvilken opførsel der er acceptabel og hvilken opførsel der ikke skal gentages.
Forældrene til den der bliver mobbet bliver kontaktet.


Anden indsats:
Ved gentagende mobning skal de mobbende børns forældre involveres, og der skal
sammen med forældrene til de børn der mobber laves en indsatsplan hvor det fremgår 
hvad personalet vil gøre ved mobningen, og hvorledes forældrene vil følge op på
mobningen.
Forældrene til det barn der bliver mobbet bliver holdt orienteret. Der kan for det barn der bliver mobbet foreslås, at familien opsøger egen læge med henblik på psykologbistand til barnet.